Pred vstupom dieťaťa do materskej školy
Dátum:
03.04.2020
Čo by malo dieťa pri nástupe do materskej školy vedieť:
- ovládanie hygienických návykov
- tiež má dieťa vedieť oznámiť, že potrebuje použiť záchod
- zvládnutá lokomócia - chôdza, chôdza po schodoch (s prikračovaním), beh
- snaha samostatne jesť lyžicou a piť z pohára
- vysmrkať sa
Čo by malo dieťa pri nástupe do materskej školy vedieť:
- ovládanie hygienických návykov
- tiež má dieťa vedieť oznámiť, že potrebuje použiť záchod
- zvládnutá lokomócia - chôdza, chôdza po schodoch (s prikračovaním), beh
- snaha samostatne jesť lyžicou a piť z pohára
- vysmrkať sa
Čo treba do materskej školy pri nástupe priniesť:
- pyžamko
- prezuvky s uzavretou pätou
- náhradné oblečenie
Dieťa musí mať všetky svoje veci označené menom.
Adaptačný program našej materskej školy:
Pre pokojný prechod dieťaťa z rodinného prostredia a plynulé zaradenie do materskej školy:
- Prijímame dieťa s úsmevom, radosťou a plnou pozornosťou.
- Vytvárame pokojnú atmosféru MŠ a jej zamestnancov.
- Pedagogickým majstrovstvom a individuálnym prístupom poskytujeme radosť a uspokojenie dieťaťa pri pobyte v MŠ.
- V rozhovoroch s rodičmi dieťaťa získavame informácie o individuálnych osobitostiach dieťaťa, jeho zdravotnom stave, čase a priebehu spánku.
- Dieťa si zvyká postupne na pobyt v MŠ
- Je dobré, keď si dieťa prinesie do MŠ najmä v začiatkoch nejakú obľúbenú hračku, plyšáka a pod.
- Podľa vyhlášky k materskej škole „z dôvodu ľahšej adaptácie dieťaťa možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy postupne na jednu hodinu, dve a najviac štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa.“
- Adaptačný pobyt môže mať teda podľa vyhlášky rôznu dĺžku – jednu hodinu, dve, najviac však štyri hodiny. Dĺžku adaptačného pobytu by si mal dohodnúť riaditeľ MŠ so zákonným zástupcom dieťaťa s prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa.
Odporúčame:
- pred nástupom do materskej školy poskytnúť dieťaťu skúsenosť s odlúčením od rodičov. Spočiatku na krátku dobu, neskôr aj na viac hodín
- lúčenie čo možno krátke pred vstupom do triedy (predlžovanie lúčenia je traumatickejšie pre dieťa)
- rozhovory s triednou učiteľkou viesť v popoludňajších hodinách - vo veciach organizačných. Ak ide o rozhovor o dieťati, odporúča sa dohodnúť si s učiteľkou rozhovor mimo prítomnosti dieťaťa počas konzultačných hodín